Life improvement Productiviteit & plannen Studentenleven

Zo knal jij je tentamen (volgens yours truly dan)

Een tijdje geleden vroeg Hester in een reactie of ik geen blogpost kon maken over hoe ik leer. Ik beschouw het maar als een goed teken dat iemand leertips van mij wil, haha. Ik ben absoluut geen modelleerling, maar ik doe in ieder geval mijn best. Goed, ik luister natuurlijk graag naar de suggesties van mijn bezoekers, dus ga ik jullie vandaag een paar van mijn meest effectieve (voor mij dan) leertips geven!

Iedereen leert natuurlijk op een andere manier. Ik heb er verder niet veel verstand van, maar op Google kun je een hoop vinden over verschillende leerstijlen. Eigenlijk vind ik dat een beetje te veel hokjesdenken, maar goed.

Zo wordt vaak gezegd dat samenvatten niet effectief is, omdat het veel tijd kost en je er weinig van onthoudt. Van samenvatten of belangrijke punten opschrijven tijdens het lezen leer ik echter al een heleboel! Ik heb een goed geheugen en hoef dingen niet per se actief te leren om alles te onthouden, maar misschien leer jij van lezen en schrijven juist weer niks.

Mijn tips voor concentreren kun je trouwens hier lezen. De Pomodoro-techniek (of timer) en SelfControl zijn echt mijn holy grails tijdens het leren.

Bereid je voor op de les

Ik begin maar meteen met de allergrootste clichétip: hou je stof bij!  Al is het maar half! De afgelopen twee weken had ik één werkgroep niet voorbereid. Toen we het leeswerk gingen bespreken snapte ik er dus niets van. En dan blijft er ook niks hangen. Zonde, want dan zit ik daar eigenlijk voor niks.

Je werkgroep is juist een mooie herhaling van de stof: als je het al een keer hebt gelezen, weet je het meeste wel na het doorspreken. Maar als je niks hebt gelezen, blijft de boel die je tijdens de werkgroep hebt besproken niet hangen. Moet je dus én de stof nog lezen, en het daarna zelf nog een keer herhalen. Zonde.

Scan het hoofdstuk voor je begint

Dit doe ik sowieso al omdat ik wil weten hoe veel pagina’s ik moet lezen (guilty), maar het is sowieso handig. Veel school- en studieboeken eindigen elk hoofdstuk met een samenvatting, begrippenlijst en conclusie. Het is dus helemaal niet verkeerd om achterin het hoofdstuk te beginnen. Kijk ook naar kopjes, tabellen en afbeeldingen. Begrijpend lezen op de basisschool was helemaal zo gek nog niet.

Ook de inhoudsopgave is handig. Daar staan de tussenkopjes overzichtelijk weergegeven.

Maak notities tijdens het leren

Of je nou meteen een volwaardige samenvatting maakt of alleen wat belangrijke punten opschrijft: het zorgt ervoor dat je écht leest. Als ik geen aantekingen maak, scan ik maar wat over de tekst. Samenvatten/aantekeningen maken zorgt ervoor dat ik echt aandacht besteed aan wat ik lees en de belangrijkste concepten uit de tekst haal.

Voor mijn samenvatting gebruik ik altijd de structuur (de tussenkopjes) van de tekst (of de powerpoint-slides). Zo weet ik waar in het boek/artikel ik moet zoeken als ik iets niet begrijp. Ook gebruik ik pijltjes om oorzaak-gevolg aan te geven, bullet points om het overzichtelijk te houden en verschillende kleurtjes voor koppen, tussenkoppen en belangrijke begrippen uit het hoorcollege of het boek.

Het is best nuttig om een aantal belangrijke definities te leren en weten, maar het helpt bij mij als ik het meteen in mijn eigen woorden opschrijf. Zeker als het een zin van 20 woorden is en ik al drie keer nodig heb om te begrijpen wat er staat. Ik zie zo vaak samenvattingen die gewoon letterlijk dingen uit het boek gekopieerd hebben. Als dat voor je werkt is het natuurlijk prima maar ik vind het juist fijn dat ik het dan meteen voor mezelf uitleg!

Laat ruimte over in je samenvatting, zodat je later nog dingetjes toe kunt voegen uit bijvoorbeeld het hoorcollege. Mijn samenvatting is altijd een combinatie van boeknotities, dingen die de docent heeft verteld, dingen uit het hoorcollege en voorbeelden of ideeën die ik krijg als ik mijn samenvatting herlees. Want die aantekeningen hebben nog een extra voordeel: je kunt ze makkelijk even herlezen. Als je eens per week vijftien minuutjes naar je samenvattingen kijkt, scheelt dit al weer de week voor je tentamen.

Met samenvatten en dingen in mijn eigen woorden opschrijven ben ik wel lang bezig, maar het helpt uiteindelijk wel! En dit is een schop onder mijn kont om morgen te gaan samenvatten, haha.

De Feynmam-techniek

Het schijnt dat je iets pas écht begrijpt als je het aan iemand anders uit kunt leggen. Nu hoef je het niet per se aan je moeder uit te leggen (alsof zij geïnteresseerd is in economische modellen): je kunt het ook gewoon aan jezelf uitleggen, op papier. Dit heet de Feynman-techniek. Kies een concept dat je moeilijk vindt en probeer het eigen woorden uit te leggen op papier. Op gegeven moment kom je misschien op een punt dat je iets niet meer snapt. Ga dan terug naar het boek en zoek de details die je niet weet op . Zo kun je aanwijzen wat je nog niet goed weet, terwijl je ook nog eens het leren bent. Score!

Link de stof aan wat je al weet

Misschien wel mijn favoriete leermethode: link alles aan wat je al weet. Van een ander vak, uit het nieuws, uit iets wat je zelf hebt meegemaakt. Dit heeft twee voordelen: je onthoudt het makkelijk omdat het dichterbij komt, én het wordt veel leuker om te leren. Ik heb bijvoorbeeld ook echt het gevoel dat ik bepaalde dingen in het echte leven beter begrijp door mijn studie. En dat geeft echt motivatie om nog even door te gaan!

Nu studeer ik natuurlijk communicatie en media en daar komt bijna alles wat ik leer in de praktijk voor. Met natuurkunde is deze tip misschien wat minder nuttig, maar maak er gebruik van wanneer het kan! Bij wiskunde werkte dit natuurlijk niet, maar met doen alsof je het interessant vindt, kom je ook al een heel eind.

Wij hadden bijvoorbeeld een vak over communicatie in organisaties. Als voorbeelden werden er steeds totaal onbekende situaties of bedrijven gebruikt. Zo saai dat ik ze vaak niet eens las In plaats daarvan probeerde ik alles te linken aan mijn oude bijbaan, verhalen van mijn ouders, of zelfs ervaringen op school of de universiteit.

Gebruik hulp

Het wereld wijde web is fantastisch. Niet alleen om afgeleid te raken, maar ook om dingen te leren! Ik gebruik bijvoorbeeld graag Wikipedia. Nee, Wikipedia is volgens je docenten geen goede bron, maar bijna alle informatie klopt gewoon. En zo lang je je boek erbij hebt, kan er weinig misgaan.

Ook vind ik het niet erg  om samenvattingen van anderen te gebruiken. Soms lukt het me gewoon niet om alles te lezen, dus waarom zou ik dan geen gebruik maken van wat er uitgelegd wordt? Die samenvattingen worden bij mijn studie gelukkig gewoon op Facebook gedeeld, maar dat is natuurlijk niet overal vanzelfsprekend. Misschien kun je ze uitwisselen met vriendinnen. Wees wel kritisch naar de samenvattingen van anderen. Ook naar die van jezelf, trouwens.

En wat dacht je van Youtube? Er is tegenwoordig veel meer dan alleen JORTgeschiedenis. Fijn voor als je iets niet snapt, of voor als je even niet meer naar de notities kunt kijken maar de avond voor je toets even wil relaxen met een filmpje.

 

Dit waren mijn leertips! Zoals ik al zei kan ik natuurlijk niet garanderen dat deze tips ook voor jou werken, maar ze zijn in ieder geval het proberen waard. Ik ben trouwens echt geen perfecte student. Soms moet ik twee dagen voor het tentamen nog een hoofdstuk lezen. Ik probeer expres af en toe kort te herhalen, omdat ik toch weet dat ik echt niet twee weken van tevoren serieus begin met leren. Maar andere dingen gaan juist weer beter! Hopelijk hadden jullie er wat aan en succes met je laatste tentamen-/toetsweek van het jaar. Je bent er bijna!

Wat is jouw ultieme leertip?

12 Reacties

  • Beantwoorden
    José
    9 mei 2015 op 11:03

    Handige tips! Die kan ik nu echt goed gebruiken in verband met het examen. Bedankt voor het delen.

    • Beantwoorden
      Lisa
      10 mei 2015 op 10:33

      Geen probleem! Jij succes met je examens!

  • Beantwoorden
    anna
    9 mei 2015 op 11:45

    Echt hele goede tips! Die van dat je het aan een ander moet uitleggen gebruikte ik altijd tijdens mijn examens op de middelbare school.

  • Beantwoorden
    Hester
    9 mei 2015 op 15:01

    Ik was het alweer vergeten dat ik erom gevraagd had, maar: nice! Ik leer nu nog veel kleinere hoeveelheden en het is allemaal wat makkelijker en meer ‘hapklaar’ dan op de uni (denk ik), maar dan nog vind ik het heel interessant om te lezen wat voor technieken anderen gebruiken. Ik merk ook dat ik stof veel leuker vind om te leren als ik het interessant vind, en dan blijft het ook vanzelf veel beter hangen. Dat voorbereiden op lessen is nu niet echt nodig, maar is voor op de uni/hbo wel een heel goede, denk ik. Sowieso gewoon heel veel kort herhalen tussendoor, maar dat vergt wel wat zelfdiscipline.

    In de zin ‘omdat het veel tijd kost en je er weinig van onthoud’ moet het trouwens ‘onthoudt’ zijn en de zin ‘Als dat voor je werkt is het natuurlijk prima maar ik vind het juist fijn dat ik het’ is nog niet helemaal af haha.

    • Beantwoorden
      Lisa
      10 mei 2015 op 10:33

      Note to self: niet meer om 1:00 uur ‘s nachts je blogposts afmaken. Thanks!

  • Beantwoorden
    Soesja
    9 mei 2015 op 15:05

    Jaaa Youtube! Als ik echt geen zin meer heb op te leren ga ik altijd Crash Course van John Green kijken. Dat sluit altijd nog best wel aan op de onderwerpen van mijn studie (World History, History of the United States, Politics of the United States, dat soort dingen) en dan doe ik voor m’n gevoel toch nog iets :D

    • Beantwoorden
      Lisa
      10 mei 2015 op 10:32

      Crash Course van John Green is echt liefde. Ik heb die ook gebruikt voor geschiedenis van de VS, ook al sloot het boekje niet helemaal aan. En voor The Catcher in the Rye natuurlijk, haha.

  • Beantwoorden
    Marjolein
    9 mei 2015 op 18:36

    Wat een top artikel! Helemaal in combinatie met je stress artikel van gisteren. Het helpt inderdaad ZO veel om de stof gewoon bij te houden! Ik doe dat nu heel braaf, en ik wilde dat ik het op de middelbare school had gedaan. DIe Feynman techniek klinkt als iets slims. O, en inderdaad, opschrijven helpt mij ook. Als ik iets alleen maar doorlees en het niet opschrijf hang ik eigenlijk alleen boven het boek en staar ik naar een woord… Jammer wel ;)

  • Beantwoorden
    Kim
    10 mei 2015 op 10:05

    Hele fijne tips! :-) Bedankt voor het delen.
    Ik las in plaats van “zo knal jij je tentamen”… zo VERKNAL jij je tentamen… Hahaha. :-)

    • Beantwoorden
      Lisa
      10 mei 2015 op 10:32

      Haha oeps! Dat is natuurlijk niet mijn bedoeling.

  • Beantwoorden
    Linda
    10 mei 2015 op 12:32

    Leuke tips! Ik ben ook fan van samenvattingen maken. Meestal vat ik de lessen en andere stof in word samen, kort ik dat in, print ik het uit en schrijf vervolgens alles wat nog niet is blijven hangen op en herhaal het net zo lang tot ik het wel weet zeg maar. Dat werkt voor mij goed!

  • Beantwoorden
    Tiffany
    25 augustus 2015 op 14:29

    Fijne tips! Ik maak ook altijd een samenvatting van de stof. Eerst heel kort op papier en daarna uitwerken op de computer. Het kost inderdaad wel heel veel tijd. soms twijfel of het wel een productieve manier van leren is, maar het werkt het beste voor me.

  • Reageer

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.