Lisa loves Travel Travels

Zomer in Portugal I: rondreizen door Midden-Portugal

Van woensdag 15 juli tot maandag 3 augustus verkende ik Portugal, samen met mijn ouders en broertje. Mijn ouders wisten niet zo goed wat ze dit jaar wilden. We waren een beetje klaar met kamperen, we wilden iets nieuws zien, maar wel in Europa blijven. Met behulp van het reisbureau kwamen we uiteindelijk op Portugal uit. Onze reis is zo samengesteld dat we heel veel van dit veelzijdige land konden zien, en vandaag mogen jullie een beetje meekijken.

Eerst deden we een rondje door midden-Portugal, daarna verbleven we drie dagen in Estoril, na een hele hoop rondtrekken van hotel naar hotel childen we een weekje in het beruchte Albufeira en voordat we weer naar huis gingen verbleven we nog twee nachtjes in hartje Lissabon. Goed, deze week kun je veel reisverslagen verwachten, want ik heb zoals gewoonlijk weer véél te veel te vertellen!

Woensdag: vliegen naar Portugal en aankomst in Queluz

Woensdag om 12:45 vertrok ons vliegtuig naar Portugal. Het regende die dag, zoals het hoort. We namen om 09:00 de trein, dus we waren uiteindelijk bijna drie uur van tevoren op Schiphol. Na ons trauma van vijf jaar geleden nemen we alles maar lekker ruim haha. Natuurlijk ging alles perfect en moesten we uiteindelijk veel te lang wachten, maar je weet maar nooit hé. We zaten trouwens met het vrouwelijke rugbyteam in het vliegtuig. Echt superjammer dat ze uiteindelijk verloren hebben!

Onze trouwe Ford (lees: 80 kilometer op de teller, maar het nummerbord liet los en we moesten de band rechtsachter steeds opnieuw oppompen)

Het is ongeveer drie uurtjes vliegen, maar omdat het daar een uur eerder is kwamen we om 14:45 aan. Na heel lang wachten op onze huurauto konden we eindelijk de weg op… maar dat ging natuurlijk helemaal verkeerd als je zo gewend bent aan een navigatiesysteem. Een paar euro roamingkosten armer kwamen we uiteindelijk in Queluz aan.

Onze eerste Pousada was gevestigd in een oud paleis. Ik vond het niet zo’n spectaculair hotel, ook al was het wel heel luxe. Waarschijnlijk omdat dit de enige pousada was zonder zwembad, haha. Pousada’s zijn echt prachtige hotels, dus je raakt er wel een beetje verwend van. Over het stadje Queluz waren wij ook niet zo te spreken. Het heeft een leuk stadspark, maar verder was het centrum een beetje armoedig. Goed, eten, chillen, slapen en de volgende dag vroeg richting Évora, dus!

Donderdag: Evora

Papa wilde de snelweg een beetje vermijden vandaag. Dat is altijd een dilemma bij ons (ik ben licht wagenziek) maar oké, het mocht. Eerst kwamen we bij het badplaatsje Sesimbra, waar we een terrasje opzochten en even naar het strand gingen. Daarna haalden we wat broodjes bij een winkeltje en gingen we op zoek naar een picknickplaats. Toen vond ik dat we wel weer genoeg gereden hadden, en namen we de snelle route naar Évora.

Onze slaapplaats, een voormalig klooster, stond bij de overblijfselen van een Romeinse tempel en lag ook vlakbij het centrale plein van Évora. De kamers waren klein (maar ja, groot genoeg), maar achter onze kamer stonden verschillende banken en stoelen in de schaduw waar je gewoon even kon chillen met een boek. Het zwembad was heerlijk en het personeel was echt té gastvrij (als in: mijn koffer werd nog net niet uit mijn handen getrokken toen ik hem de trap op en af tilde).

Natuurlijk moesten we eerst even het zwembad in, en daarna ruste ik nog even uit (van al het in de auto zitten, ja) met een boek. ‘s Avonds liepen we nog wat rond door het stadje en daarna gingen we uit eten.

Vrijdag – Arreleios

Hiervoor nooit eerder vertoond: mijn broertje! Of nou ja, hij is inmiddels langer dan ik ben, huilen.

Arreleios ligt maar 22 kilometer van Évora, waarschijnlijk omdat het de bedoeling was om Évora te ontdekken. Arreloios dorp mag je van mij gerust overslaan, want er is precies niets te beleven. Maar goed, dat hadden we al voorspeld, dus brachten we eerst nog een paar uur in Évora door. We begonnen de dag met het beklimmen van de kerk. Vanaf het dak (Het dak. Uitzichtplateaus zijn overrated) had je een prachtig uitzicht over de stad.

Daarna liepen we door de stad en langs het park, aten taartjes bij een bakkerij “uit het boekje”. Na een late lunch bij een Italiaans restaurant gingen we door naar Arreleios.

Ook deze pousada was vroeger een klooster. De pousada lag nou niet echt in een levendig stukje (lees: je keek naar buiten en er was gewoon NIETS) en het was net wisseldag. En dan zit je daar in zo’n inmens groot klooster met allemaal enge gangen en trappen. Een bijna leeg hotel betekent echter ook een leeg zwembad. Best prettig als het buiten bijna veertig graden is!

Zaterdag – Steentjes kijken, middle of nowhere en Crato/Flor de Rosa

Zaterdag begonnen we de dag met… stenen kijken. We gingen naar Cromeleque dos Almendres, een steencirkel die waarschijnlijk rond het neolithicum (11,000 voor Christus dus) is opgebouwd. Als je er rondloopt tussen de toeristen is het lastig voor te stellen dat dit bouwwerk religieuze functies had. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar bij zulke onvoorstelbare dingen (ik kreeg hetzelfde gevoel bij de Grand Canyon) is het wel zo van: oké… en nu? Maar als je erover na gaat denken is het toch wel fascinerend. Hoe komen die stenen daar? Hoe was het toen?

Deze steencirkel is natuurlijk later ontdekt en met behulp van archeologie zijn de stenen opnieuw op hun plaats gezet, maar toch is dit wel één van de oudste overgebleven menselijke “bouwwerken”.

Hierna zochten we een supermarktje op voor broodjes en zochten we een plek uit om te lunchen. We kwamen uit bij een kasteel. Nu klinkt het allemaal heel simpel, maar denk maar niet dat de Continente in de buurt is als je een bord ziet. Je rijdt zo nog vijf minuten achter die rode bordjes aan. En dan heb ik het nog niet over de wegen naar dat kasteel… onze Ford had het zwaar te verduren vandaag.
Goed. Dat kasteel dus. Het was lunchpauze dus er was niemand. Dat kasteel lag nog wel in een gehucht, maar rondom was helemaal NIETS. Kijk dan.

Na de lunch moesten we nog een stuk rijden naar de bewoonde wereld. We gingen naar  Flor de Rosa, vlakbij de stad Crato. Niet dat we wat van Crato hadden gezien dus technisch gezien was het nog steeds de middle of nowhere, maar goed. Dit hotel dat vroeger een kasteel was, werd uiteindelijk mijn tweede favoriete pousada. De kamers waren niet heel fancy, maar het was gewoon heel mooi en de man achter de receptie was lekker vrolijk.

Hier lijkt het een streng kasteel, maar aan de achterkant schuilde een prachtig zwembad met pool bar. Oh, en misschien had het ook wel te maken met de heerlijke barbecue die we daar hadden. Met buffet en toetjesbuffet en de allerbeste zalm die ik ooit gegeten heb. Ik had een zware (ha-ha, snap je hem) week hoor, ook met al die taartjes bij het ontbijt…

En dit was deel 1! Eigenlijk wilde ik de hele rondreis in één blog stoppen, maar we zitten alweer op bijna 1200 woorden. Morgen lees je over het tweede deel van onze rondreis en onze avonturen in Estoril!