Lisa loves Personal Travel Travels

Zomer in Portugal IV: stranden en laatste dagen Lissabon

Dit is alweer het laatste deel van mijn vakantieverslag van Portugal! Voordat we weer naar huis gingen, hadden we nog twee dagen in Albufeira en twee dagen in Lissabon.

Donderdag – verdwalen en verbranden

Donderdag kwam mama tot de conclusie dat ze nog geen strand had gezien, terwijl we hier toch echt in de Algarve zitten. Het strand zou ongeveer twintig minuten lopen zijn en het was heel ietsje minder heet dan voorgaande jaren, dus rond 15:00 uur waagden mama en ik ons aan de wandeling.

Twintig minuten lopen… niet als je mij en mijn moeder kent, dus. Naar de achterkant van het park lopen was een eitje, maar toen kwamen we op de grote weg en moesten we kiezen of we naar links of naar rechts wilden. We hadden niet goed op het kaartje gekeken, dus gokten we maar naar links. Natuurlijk bleek achteraf dat het strand rechts véél dichterbij was…. Maar wat maakt het uit, we hebben het strand gezien!

Anderhalf uur later kwamen we weer terug. Ik heb een levensles voor jullie: na twee weken volop zon is je huid NIET aan de zon gewend. Ik dacht dat ik wel anderhalf uur zonder mijn geliefde factor 30 kon, maar niet dus. Bovenstaande foto is twee uurtjes na de wandeling genomen, maar ‘s avonds was het nog veel erger.

Na een wandeling in de hitte is er natuurlijk niets fijner dan een frisse duik in het zwembad. Daarna gingen we uit eten in het oude centrum. Ik had zalm met gegrilde groenten. Dat laatste was best een fijne afwisseling met alle blaadjes sla en schijfjes tomaat die je altijd bij je eten krijgt, haha.

Vrijdag – Praia da rocha

Behind the scenes: Lisa in de WiFi-positie

Vrijdag gingen we naar het grootste strand van de Algarve: Praia da Rocha bij Portimão. Het grootste gedeelte van dit bezoek spendeerde ik -ingesmeerd- met een boek onder de parasol, want ik was dus verbrand… Wel ging ik nog twee keer pootje baden, maar mijn bikini bleef helaas in de tas. Ach, de golven waren toch veel te wild, dus er was bijna niemand die de zee echt in ging.

Praia de Rocha is één van de grootste en drukste stranden van de Algarve en staat dus ook vaak in de boekjes. Ik vond het eigenlijk vooral gewoon een strand… volgens mij is Portimão wel leuk om nog even rond te kijken, maar daar was het te heet voor (lees: ik moest naar het toilet en dat weiger ik bij het strand te doen.). ‘s Avonds pakte ik mijn koffer in, want zaterdag gingen we weer richting Lissabon.

Zaterdag – terug naar Lissabon

Aan het begin van de middag kwamen we weer aan in Lissabon.Helaas hadden ze geen pousada van dit mooie voormalige theater gemaakt, maar ach, je kunt niet alles hebben. Het hotel + onze kamers waren vrij basic (en de airco deed het niet goed) maar de ligging van dit hotel is echt perfect. En het heeft een zwembad op het dak. Dat maakt dus al een hoop goed, haha.

Bij aankomst konden we meteen de kamer in. Terwijl papa en Willem doorreden naar het vliegveld om de auto terug te brengen, rusten mama en ik even uit. Daarna wilde mama even winkelen, want haar tassen waren versleten. Ik vond het allemaal best, haha. Nadat de tas was gevonden, haalden we wat boodschappen en gingen we weer terug naar het hotel. Daar waren mijn vader en broertje al. Toen was het chips- en bier-/7up/-ijstheetijd. Want op vakantie mag dat gewoon iedere dag.

We gingen weer eten bij “de vreetschuur” en liepen daarna nog even door het wijkje Alfama. Dit is een van de oudere wijkjes met smalle straatjes en bij veel een aantal wordt Fado -Portugese volkszang- gezongen. Uiteindelijk belandden we bij Pois Café: de enige “hippe” plek die ik in Lissabon heb kunnen vinden. Het was een heel leuk café vol tweedehands boeken en andere leuke decoratie. Volgens mijn ouders hadden ze goede koffie, ze draaiden leuke muziek (is ook altijd wel een dingetje in cafés) en het zag er gewoon heel gezellig uit. En misschien maakte de Ben & Jerry’s mij nog wel ietsje extra enthousiast.

Zondag – laatste dag en rooftop swimpool

Helaas had ik door de warmte echt nauwelijks geslapen. Ik stond tegelijk op mijn ouders, die die ochtend naar Bélem gingen, maar had toen eigenlijk nog niet geslapen. Misschien had ik wel gewoon mee moeten gaan, maar ik stond al op met hoofdpijn. Ik was gewoon een beetje reismoe denk ik.

Toen mijn broertje ook zijn bed uit was, gingen we nog even op pad. We liepen een stuk langs de Avenue de Liberdade en gingen daarna terug om wat winkels te bekijken. Ik was op zoek naar een stadsplattegrond die ik aan mijn collectie (NYC, Londen, Dublin, Boedapest) kon toevoegen. Dat was ook mijn missie toen ik in mijn eentje ging, maar helaas lukte het weer niet.

Tegen lunchtijd ontmoetten we onze ouders weer voor een broodje. Daarna gingen Willem en papa naar het kasteel. Ik had ook nog plannen met mama, maar eigenlijk had ik nergens zin in. De hoofdpijn werd steeds erger en ik wilde gewoon rustig op de kamer blijven, ook al was het daar snikheet.

Hoofdpijn of niet, ik moest nog één ding doen: zwemmen! Want wanneer kun je nou op het dak zwemmen? Toen Willem en mijn vader terugkwamen, doken we dus nog even het zwembad in. Daarna maakte ik nog wat foto’s van het mooie uitzicht. Ik ben het zwembad vergeten op de foto te zetten en het was ook helemaal geen boeiend zwembad, maar hé, het was op het dak en een zwembad is een zwembad.

Van het zwemmen ging de hoofdpijn weg, maar zodra ik weer in de kamer kwam wist ik dat het niet goed zou gaan als ik mee uit eten ging. Ik bleef dus thuis en mijn diner bestond uit een halve zak chips. Daarna probeerde ik te slapen, maar ik was nog wat dingetjes aan het doen, en toen viel de stroom opeens uit! Het was heel raar, want het hotel ligt dus in die halve cirkel. Daardoor komt er altijd wel wat licht van andere kamers je kamer binnen, maar toen werd het helemaal donker. De lichten op de gang en de liften deden het nog wel, dus dat was vreemd. Toen ik mijn moeder belde bleek bij hun in het restaurant de elektriciteit ook te zijn uitgevallen, haha. Na een kwartiertje deed alles het gelukkig weer, maar zulke dingen maak je toch liever niet mee als je in je eentje op de kamer bent.

Maandag gingen we weer terug naar huis. Maar dat is het begin van mijn fotodagboekje van de afgelopen twee weken, dat morgen online komt. Over Lissabon kun je nog een algemene indruk verwachten, die denk ik over twee weekjes online komt (eerst de hotspots van Boedapest nog!).

Ik heb heel erg genoten van deze bizar luxe vakantie. Ook al heb ik soms wel commentaar gehad op dingen (vooral op toeristische attracties en de hotels, haha) maar uiteindelijk vind ik het niet zo erg. Ik heb er ook geen moeite mee om badkamers te delen in hostels, bijvoorbeeld. De ervaring is ook weer leuk en ik vind toeristen en toeristische attracties juist ook grappig om te observeren (antropologisch onderzoek, of zo).

Steeds denk ik: ik ga niet meer zo lang met mijn ouders op vakantie, maar ik doe het toch en ik heb nooit spijt. Natuurlijk word je wel moe als je steeds met elkaar bent, maar het is ook wel weer heel gezellig. Ik heb trouwens steeds met mijn broertje op een kamer geslapen: twee keer in een tweepersoonsbed met een dekbed, één week op een kamer en verder op een dubbel bed, en we zijn elkaar welgeteld nul keer in de haren gevlogen. Oké, behalve als hij ‘s nachts in het donker in mijn zij ging prikken dan, haha.