Canada Personal Studentenleven

Wat studeer je nou eigenlijk daar?

Iedereen heeft ze (en ik ben er nu een van): Facebookvrienden die op exchange zijn. Ze zetten zichzelf aanwezig op drie feesten per week, posten foto’s van iedere scheet die ze laten en lijken iedere dag wel op reis te zijn. Je zou bijna vergeten dat je, om op exchange te mogen, moet studeren. Ja. En misschien ben ik een uitzondering, maar ik studeer ook echt. En eigenlijk zou ik ook meer moeten studeren dan thuis ook, want de hoeveelheid werk ligt hoger dan thuis en sommige artikelen zijn echt abracadabra. De verwachtingen zijn allemaal veel onduidelijker dan thuis en ik heb veel minder studybuddies.

Bovendien heb ik nu vijf vakken waar ik daadwerkelijk voor moet studeren en tentamens of quizzes voor moet maken… normaal heb ik twee tentamens en één projectvak.

Introduction to popular music studies

Dit vak gaat over popmuziek, vooral in Noord-Amerika. het doel van dit vak is om de relatie tussen sociale, economische, technologische en politieke context en populaire muziek te begrijpen. Dus buiten de context gaan we ook echt in op elementen in de muziek zelf, zoals ritme, melodie en de structuur van muziek. Blijkbaar leren we in dit vak om kritisch te kijken naar iets waar we tegelijkertijd van kunnen houden. Eigenlijk gaat het tot nu toe vooral over de geschiedenis van populaire muziek, tot hip-hop in de jaren ’90. Daarnaast hebben we een stuk gehad over belangrijke waarden in muziek en hoe je over muziek schrijft, ook al snap ik van beide onderwerpen niet bijster veel. Hierna gaan we in op specifieke thema’s, zoals werk, de invloed van technology, copyright, activism en gender.

De geschiedenis vind ik al superinteressant. Zo leerden we hoe vrijwel iedere muziekstijl is beïnvloed door de cultuur van (voormalige) slaven. Eerst werd deze muziek verafschuwd, en daarna pas geaccepteerd en overgenomen door witte Amerikanen.

Introduction to linguistics

Van alle tijd die ik spendeer aan studeren, ben ik minstens de helft aan dit vak kwijt. Dit is, goh, een introductie tot taalwetenschap. We beginnen meteen met het moeilijkste: fonetiek. Ja, dat zijn dus al die vage symbooltjes die je achter de woorden in je Franse of Engelse tekstboeken vindt. Op de middelbare gaf ik het vrijwel meteen op met die dingen en leerde ik maar gewoon door te luisteren. Had ik nou maar iets beter mijn best gedaan…

Ik merk wel dat ik met fonetiek een kleine achterstand heb omdat Engels niet mijn moedertaal is. In sommige woorden kan ik het verschil tussen twee klanken niet zo goed horen. Of ik herken een woord niet als ik het moet “ontcijferen” vanuit fonetische taal.

Daarna hadden we fonologie: het onderbrengen van fonetische klanken in systemen. Deze systemen zijn taalspecifiek en omdat de opdrachten vooral over vreemde talen gaan, merk ik minder van mijn achterstand. Toch moet ik alle klinkers en consonanten die in de Engelse taal voorkomen onthouden en kunnen omschrijven (als in: de manier en plek waarop ze worden gearticuleerd). Inmiddels hebben we morfologie, dit gaat over woorden en hoe deze gevormd worden. Weg van de symbooltjes dus! Hier leer je dus over verschillende processen van woordverandering en moeten we in vreemde talen analyseren welke deeltjes van het woord verandering aangeven, zoals tijd en bezit,

Ik vind dit een stuk leuker: het is eigenlijk een beetje googelen met woorden.  Hierna krijgen we nog syntax en semantiek. We eindigen een stukje over talen van de aboriginals. Daar ben ik wel heel benieuwd naar!

The evolution of cities

In tegenstelling tot de andere vakken heb ik hier niet zo veel over te vertellen. Dit is dus gewoon urban sociology, al leek het aan het begin vooral op geschiedenis (maar dan zonder duidelijke jaartallen). Wat dat betreft heb ik wel een voordeel natuurlijk: de eerste steden ontstonden in Mesopotamië en ontwikkelden in Europa. Mijn geschiedenislessen over Europese geschiedenis waren nét iets uitgebreider dan die van de Canadezen, haha.

Dit vak gaat dus over de relatie tussen een boel factoren, waarvan bevolking, organisatie, omgeving en technologie de belangrijkste zijn. We bespreken verschillende soorten steden en wat een “urban lifestyle” nou eigenlijk is. Inmiddels heb ik ook een hele lijst theorieën gehad en een college over Canadese steden.

Ik vind het heel interessant en ben blij dat ik een sociologievak heb gekozen. Dat dit me bevalt, maakt mijn komende studiekeuze net weer iets makkelijker!

The entertainment industries

In dit vak kijken we kritisch naar de entertainment industries (ja, dat is inderdaad aardig breed). Volgens de syllabus kijken we naar de ontwikkeling, de complexiteit, hoe onze levens de productie van cultuur beïnvloeden en hoe we erdoor worden beïnvloed en hoe we kritisch naar de entertainment industries kunnen kijken. Lekker breed, dus! We zijn nu aan het einde van het”concepts”-gedeelte. Tot nu toe zijn er vooral heleboel theorieën en definities op ons af gevuurd.

Eerlijk gezegd heb ik niet heel veel nieuws geleerd: het is een combinatie van een stuk of vijf vakken die ik in het eerste jaar van mijn studie heb gehad. Maar vooral de laatste twee weken ging hij in zo veel detail op de stof in en waren de readings zo ingewikkeld dat ik het nu nog minder begrijp… Ik hoop dat mijn voorkennis genoeg is, want heel veel tijd om te studeren voor de midterm en de artikelen woord voor woord uit te pluizen is er niet.

Ik heb hiervoor dezelfde docent als voor popular music. Hij praat zeg maar best wel veel, maar het is het wel waard om naar college te gaan. Bovendien is de structuur hetzelfde, wat betekent dat ik iedere week met een test of deadline er dus twee heb… Ach, wel lekker voorspelbaar! Ook bij dit vak gaan we straks verder met specifieke thema’s, zoals representatie, celebrities, werken in de cultural industries en social media.

Information and the public sphere

Mijn laatste vak is een verplicht derdejaarsvak voor de mensen die hier in het media- en informatieprogramma zitten. The public sphere is een fenomeen van Habermas waar je lekker op Wikipedia over kan lezen.

Ik kan dit vak niet echt uitleggen, sorry daarvoor. Daarom beschrijf ik hier wat we ter introductie al hebben gehad: hopelijk geeft dat een beeld!

Ter introductie moesten we de film Spotlight kijken en een brief schrijven over hoe het team omging met het publiek maken van zulke informatie. Spotlight gaat over hoe het Spotlight-team van de Boston Globe de misbruikschandalen binnen de Katholieke Kerk onthulde. Zaken werden systematisch onder de tafel afgehandeld en beschikbare documenten werden achterhouden. Ik vind deze film trouwens echt een aanrader!. Hij heeft ook niet voor niets de Oscar voor best picture gewonnen, maar oké.

Dus: welke informatie hoort publiek te zijn en wat mag privé blijven? Wie is er verantwoordelijk voor het uitbrengen van deze informatie? Welke rol heeft de journalistiek erinIn deze situatie werd deze zaak jarenlang door allerlei partijen (inclusief de nieuwsmedia zelf) onder de tafel geschoven en was het uiteindelijk de krant die ermee kwam. Maar journalistiek wordt te duur en dat heeft ernstige gevolgen (als je tijd hebt: kijk dit fragment uit Last Week’s Tonight). Inmiddels zijn we bezig met Habermas zelf en dat is wel even jammer, maar gelukkig weet de professor het goed kort en bondig uit te leggen.

 

En zo besteed ik dus mijn week! Ik heb in totaal veertien contacturen: drie lectures van drie uur (huilen), twee van twee uur en een werkgroep van 1 uur. Best vreemd als je werkgroepen van drie uur en hoorcolleges van twee uur gewend bent, maar eigenlijk voelt het al een beetje als normaal. vliegt de week steeds zo voorbij. Dinsdagavond heb ik linguistics en donderdagmiddag moet ik daarvoor opdrachten voor inleveren, terwijl ik woensdag zes uur college heb. Ik zit dus zo vol op woensdag en donderdag dat het steeds voor ik het weet alweer weekend is!

Ergens vind ik het jammer dat ik er maar een half jaar ben. Er waren zó veel leuke vakken om uit te kiezen! “Gelukkig” werd de keuze al voor me gemaakt aangezien heel veel al vol zat toen ik me mocht inschrijven. Ze hebben hier een gek loterijsysteem wat ik eerlijk gezegd niet helemaal begrijp. Maar goed, voor nu ben ik dus best wel tevreden met mijn vakken.

 

8 Reacties

  • Beantwoorden
    Romy
    19 oktober 2016 op 08:58

    Wat leuk om meer over je vakken te weten te komen! Ik heb zelf taalwetenschap gestudeerd en weet inderdaad nog hoe erg de stof of fonetiek en fonologie is. Syntaxis en semantiek vond ik daarentegen wel erg leuk. Vooral syntaxis is echt een soort puzzelen met taal – heerlijk vond ik dat.

    • Beantwoorden
      Lisa
      19 oktober 2016 op 17:31

      Haha, altijd fijn om te weten dat we met het meest vreselijke zijn begonnen! Ik ben benieuwd maar eerst moet ik nog even de midterm overleven!

  • Beantwoorden
    Maaike
    19 oktober 2016 op 13:22

    Klinkt echt superinteressant allemaal! (Behalve fonetiek en fonologie, dat heb ik nu ook en ik vind het in het Nederlands al rampzalig, haha.) (En behalve die lectures van 3 uur.)

  • Beantwoorden
    Maaike
    19 oktober 2016 op 20:17

    Erg interessant om te lezen waar je je mee bezig houdt! Heel veel succes nog de komende tijd :)

  • Beantwoorden
    Vivian
    20 oktober 2016 op 12:57

    Dat popmuziekvak klinkt erg interessant, en die introduction to linguistics en entertainment ook! Lijkt me zo tof om eens in het buitenland te studeren en dit soort vakken te doen =D

  • Beantwoorden
    Hester
    20 oktober 2016 op 14:54

    Introduction to linguistics is (in elk geval qua onderwerpen) precies mijn eerste vak taalkunde, nice! Ik vind vijf vakken tegelijk wel heftig hoor, tenminste ik denk dat ik dan het overzicht een beetje kwijt zou raken. Wel fijn dat het so far bevalt!

    • Beantwoorden
      Lisa
      20 oktober 2016 op 20:34

      Ja, ik vind het ook wel lastig hoor! Zeker nu ik toetsen en opdrachten door elkaar heb en eigenlijk doe ik nog steeds het liefst maximaal twee vakken tegelijkertijd. Tussendoor moet ik ook nog voor de andere vakken dingen doen en gewoon mijn wekelijkse readings bijhouden, maar dat lukt dus eigenlijk niet meer haha. Het is wel een goede oefening om beter te worden in prioriteiten stellen en verschillende dingen door elkaar te doen in ieder geval, laten we het daar maar op houden!

  • Beantwoorden
    Beau
    21 oktober 2016 op 23:23

    Pfff als ik het zo lees heb je het gewoon druk daar! Ik doe hier dus echt héél weinig, het niveau is namelijk heel laag en de verwachtingen ook. Aan de ene kant ben ik daar natuurlijk blij mee, maar ik zou ook wel eens wat willen leren… Je vakken klikken heel interessant! :)

  • Reageer

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.